top of page
Det periodiske tantesystemet
FORSTÅ
Handleliste
Oppstartsmøte
Ha er Handleliste vi gjennomgår for å unngå misforståelser i overlevering. Hensikten er å forstå ambisjoner og bestilling. Tantene får overlevert kunnskap og historikk, setter rammer og definerer muligheter. Dette er første steget i å sikre at vi er omforent om premissene, og at misforståelser blir luket ut.
1
Ha
Utfall
Utfylt Handleliste.
Hvem
Kundeansvarlig.
Kvittering
Omforening
2
Kv
Kvittering er en arbeidsstue (workshop) vi tantene gjør internt for å unngå ulik oppfattelse av oppgaven og hva som forventes av den enkelte. Tantene samkjører seg og nedtegner fremdrift og rolleinndeling. Her kobles samarbeidstanter på og definerer veien videre for alle involverte. Den siste fasen i «Forstå» resulterer ofte i oppfølgende spørsmål til Handlelista og utgjør en total forståelse av premissene.
Utfall
Utfylt Kvittering, fremdrift og roller.
Hvem
Tante Randi.
UTFORDRE
Svamp
Innblikk
Formålet med Sv er å luke vekk antagelser og forhindre gjettelek. Vi tar et dypdykk i eksisterende innsikt, prater med stakeholders , gjør overordnet desktop research og/eller feltarbeid
Utfall
Definere hypoteser og spørsmål til Slabberas.
Hvem
Tante Randi v/sosiolog.
3
Sv
Slabberas
Innsikt
Et Slabberas er vår måte å få korrigert oppfattelsen av motivasjonen til målgruppen. Dette vil avdekke grunnleggende drivere og barrierer hos en definert målgruppe. Vi setter sammen to mennesker med et empatisk bånd, så samtalen blir styrt av nysgjerrighet, ikke en moderator.
Utfall
Sammenfatning av klynger støttet av lydfiler/sitater.
Hvem
Tante Randi v/sosiolog.
4
Sb
Rebrief
Fundament
En Rebrief sin oppgave er skape et bindingsverk mellom innsikt og kreativt arbeid. Rebriefen oppsummerer Sv og Sb, og peker vei for arbeidet. Den er basert på innsikt, og vil alltid sette målgruppen i sentrum av bestillingen.
Utfall
Utfylt Rebrief + forankring på veien videre.
Hvem
Tante Randi v/kreativ leder.
5
Re
Kreativ arbeidssetning
Kreativt kompass
Ka sikrer en tydelig sammenheng mellom strategi og kreativitet. Denne formen for strategisk kreativitet gir arbeidsgruppen et rammeverk som avmystifiserer den kreative prosessen. Setningen skal være en trygg bro mellom funn og veivalg fra Rebrief, og sikre treffsikkerhet i den kreative fasen.
Utfall
En retningsgivende kreativ arbeidssetning.
Hvem
Tante Randi v/kreativ leder.
6
Ka
Kontrollgruppetest
Avsjekk med målgruppe
Kt er et tilleggsgrunnstoff om det ønskes. Her tester vi godkjente ideer på målgruppen enten gjennom animatics eller en presentasjon, før vi gjør selve produksjonen. Gjøres enten som en fokusgruppe, eller gjennom et webpanel.
14
Kt
Posttest
Ny læring
Pt er en kvantitativ studie mot et bredt utvalg fra målgruppen, der vi rapporterer på hvordan kampanjen er mottatt og om våre mål er nådd. Gjøres i samarbeid med Norstat.
15
Pt
FORESLÅ
Kreativ Blitz
Idébredde
En Kreativ Blitz er en arbeidsstue tidlig i en kreativ fase for å forhindre at teamet sitter for lenge i eget hode. En utvidet gruppe kreatører gjennomfører en blitz etter et sett med regler for å få en god startkapital med retninger og ideer, så vi raskt kan vegge.
Utfall
10-20 ideer (mange ubrukelige, flere gode)
Hvem
Kreatører (rom for flere enn kun Tantene)
7
É/Bz
Første vegging
Diskusjon av retninger
Med Vg1 unngår vi at det går for lang tid mellom rebrief og ideer. Dette er en vegg med ideer som hele arbeidsgruppen diskuterer rundt. Gruppen trenger ikke velge, bare argumentere for/mot.
Utfall
10-20 ideer blir til 3-4 retninger.
Hvem
Utvidet arbeidsgruppe (alle er velkomne)
8
Vg
1
Spissing
Bygge ut ideer
Å spisse betyr i denne sammenhengen målrettet kreativitet, fremfor gjettelek og egojobbing. Idejobbing er basert på diskusjonen i Vg1, der det testes ut ulike konsepter på ideer i dybden.
Utfall
Skissede ideer basert på retninger.
Hvem
Kreativ team
9
Ss
Andre vegging
Vi tror på at involverende utvelgelse gir eierskap og forankrer tidlig. Derfor er dette videre arbeid fra Vg1, men mer tatt ut så hele gruppen kan ta stilling til enkelte ideer. Ofte er det hektet på klyngene vi fant i Sv + Sb.
Valg av ideer/retning
Utfall
Ideer tatt ut i kanaler for å illustrere retningen.
Hvem
Arbeidsgruppe
10
Vg
2
Kritid
Idédybde
En Kr skal forhindre at man forelsker seg i en idé som ikke vil gjøre jobben. Hele øvelsen er laget for å ta livet av ideer ved å finner svakheter i ideene valgt i Vg2. Vi følger et sett med spørsmål som vi har erfart kan være typiske problemstillinger som kan oppstå. Dette vil bygge dypere og bedre ideer.
Utfall
1 - 2 ideer vi har tro på
Hvem
Tante Randi
11
Kr
Siste vegging
Presentasjon
Dette er et resultat av en prosess fremfor en avduking. Og selv om dette ikke vanligvis er på en vegg, så kalles det fortsatt for vegging. Vi presentanter for arbeidsgruppen, men alle vet hva som kommer siden vi har gjort dette sammen.
Utfall
Kampanjen skisset ut til de relevante kanalene.
Hvem
Arbeidsgruppen
12
Vg
3
Produksjon
Sette ideen til live
Selv om vi ikke kjenner ideen når prosessen begynner, så vil alltid produksjonen være et resultat av premisser som tid og penger. Velger man en idé som krever andre premisser, så snakkes det om allerede i Vg2. Vi gjennomfører kvalitetssikring i hele produksjonsløpet - uansett hva slags idé vi skal produsere.
13
Pr
Hover over elementene for å se forklaring!
Forstå
Omforent om premissene
Forstå premissene ved å få oppdraget under huden, definere problemet og skape enighet rundt ambisjoner (penger og tid), så vi unngår å løse feil problem
Utfordre
Klarhet gjennom innblikk og innsikt
Med innblikk fra å svampe problemstillingen og menneskelig innsikt gjennom dialog med målgruppen (Slabberas), flytter vi oss fra ønsketenking til virkelighetsoppfattelse.
Foreslå
Historier folk må ta stilling til
Kreative løsninger basert på menneskelig innsikt, som har verdi for den enkelte, og som er til nytte for samfunnet. Involvering sikrer et godt kreativt produkt.
bottom of page