YoU-messa på TikTok:
Et produkt av Slabberas
OPPGAVE: Yrkes- og Utdanningsmessa måtte avlyses pga av korona.
Finn en digital arena som erstatter den fysiske, og gir like stor plass til de 15 ulike utdanningsprogrammene.
1. Vi gjør en problem-framing. På norsk: avdekker behovet.
- Digital YoU-messe ——> Hjelpe ungdommen så de klarer å velge.
-
Avdekke stigma / finne hoveddriver.
-
Opprettholde søkere til yrkesfag - få opp øynene for andre program.
2. Skreddersyr grupper (to og to personer).
- 14-åringer fra problemgrupper gjennom «ungdomsklubber».
-
12 grupper. Justerte til mer «privilgerte» etter 7 grupper = traff bedre.
-
Hovedvekt mellom jevnaldrende, samt foreldre seg i mellom.
3. Samtaler
-
«Valg av linje på VGS - hva innebærer det for dere? Hva føler dere rundt valget?»
-
10 timer med samtaler.
4. Vi dekoder = omgjør til innsikt.
-
AHO-oppgave, FAFO-rapport og NOU ga oss ca 200 studenter, 16 rådgivere, 28 studenter og 2 eksperter understøttet Slabberasene.
5. Innsikt blir lagt frem - anbefalinger følger etter
-
Elevene føler press fra foreldre, rådgivere og til og med venner. De eneste de stoler på, er både uten agenda og har gjort valget rett før dem - eldre elever.
-
Ved å koble 10-klassinger sammen med videregående elever, kan de få innblikk i deres hverdag. Det må skje på en arena helt fri for «barrierene», siden driveren er eldre elver helt uten agenda. Først da vil 10-klassingene få nok innsikt til å bli trygg i valget sitt.
Resultat av Slabberaset:
2 kampanjer - 1 til ungdommen og 1 til foreldrene.
Kampanjen til ungdommen kan du se her:
Leveranse fra Tantene:
Etter Slabberas er gjennomført kan du kjøpe to produkter:
Slabberasanbefaling og Resultatrapportkompendium
Resultatrapportkompendium
Elevene føler press fra foreldre, rådgivere og til og med venner. De eneste de stoler på, er både uten agenda og har gjort valget rett før dem - eldre elever.
Slabberasanbefaling
Elevene føler press fra foreldre, rådgivere og til og med venner. De eneste de stoler på, er både uten agenda og har gjort valget rett før dem - eldre elever.
og kampanjen til foreldrene kan du se her: