Lokførerskolen
Norges vakreste kontorlandskap.
OPPDRAG & FORMÅL:
Lokførerskolen ønsket å få flere søkere og styrke stoltheten blant dagens lokførere. Målet var å vise frem yrket på en måte som ikke kunne gjenfortelles i tradisjonell reklame, men måtte oppleves.
UTFORDRINGEN:
Folk flest tror de kjenner utsikten fra toget, men få vet hvordan det faktisk ser ut lengst fremme. Utsikten er et av yrkets sterkeste fortrinn, men vanskelig å formidle gjennom vanlige formater. Vi trengte en løsning som viste virkeligheten slik lokførerne ser den.
RESULTATER:
Løsningen skapte en teknisk og opplevelsesbasert nyvinning i et klassisk bannerformat. Engagement rate endte på 5,53 prosent (bench 4,2) og CTR på 2,4 prosent (bench 1). Kampanjen engasjerte både potensielle søkere og folk flest, og ved søknadsfrist var Lokførerskolen Norges mest søkte fagskole, med rundt ti prosent av alle offentlige fagskolesøknader.
g uten f
LØSNINGEN:
Vi festet et 360-kamera med GPS på frontvinduet til lokføreren og koblet strømmen fra kameraet direkte inn i et interaktivt bannerformat. Når toget startet, startet banneret. Seeren kunne snu kameraet og oppleve utsikten i sanntid, akkurat der toget befant seg. Banneret ble et vindu til Norges vakreste arbeidsplass i bevegelse.
Vi geotarget kampanjen mot områder langs Bergensbanen, siden personer som vokser opp nær en togstrekning oftere vurderer yrket. I åtte timer daglig kunne målgruppen sitte fremst i toget og oppleve arbeidsdagen slik den faktisk ser ut.
