Kolumbus
Du er skapt for å bevege deg. Så reis kollektivt.
OPPDRAG & FORMÅL:
For innbyggerne i Rogaland så frakter Kolumbus folk fra A til B. Om man bor på en liten øy og er avhengig av ferge for å komme til land, eller bor i byen og kan hoppe på en buss - så kjenner alle Kolumbus.
Dog har Kolumbus en oppgave fra Fylkeskommunene - begrense bruk av privatbilen. Lettere sagt enn gjort i den landsdelen som holder bilen kjærest. Og ikke spesielt populært for et kollektivselskap å rakke ned på bilen.
INNSIKT:
Vi gjorde et Slabberas om rogalendinger sine reisevaner. Vi ville lytte til deres indre stemme, den som forteller folk å ta heisen fremfor trappa, sofaen fremfor gymmen og bilen fremfor sykkelen. «Min indre kritiker» var begrepet folk flest brukte, og derfor en stemme de valgte å ikke høre på.
Når det gjaldt kollektivtilbudet stod vi overfor en bratt oppoverbakke. Miljøet stikker ikke særlig dypt, bussen er mer upraktisk, og som en sa det. “Hvis jeg skal være helt ærlig, så spiller jeg mer flau enn jeg egentlig er - når kolleger spør hvorfor jeg ikke bare går de 700 meterne til jobb, fremfor å ta bilen.”
Men det alle var enige om, var noe som lå dem selv nærmest - de ville bevege seg mer.
Det var tydelig at folk ønsket å ta gode valg, de fant bare ikke motivasjon eller løsninger. Vi trengte å gjøre terskelen så lav så mulig for å gi folk kjærlighet til bevegelse. Det kan Kolumbus hjelpe med, folk måtte bare innse at det upraktiske med tilbudet, også var oppsiden de søkte: Bruge beinå.
Vår kreative arbeidssetning ble «Vi skal skape kjærlighet til bevegelse. Da må vi synliggjøre gevinsten ved å “gå til kollektivtilbudet”. Derfor skal vi jobbe for å gjøre det oppnåelig for rogalendinger.»
Fikk vi til dette, ville folk gradvis la bilen stå, uten å måtte kaste bilen under bussen.
LØSNING:
Konseptet «Du er skapt for å bevege deg. Så reis kollektivt» ble lansert på TV og Kino, samt radio, boards, innholdsartikler, SoMe og stunts. Vi tok det å gå til bussen, fra å være negativt, til en produktfordel. Beina var nå et produkt Kolumbus tilbød.
RESULTATER:
Kampanjen har lyktes med å nå bredt ut – spesielt til unge under 30 år. Hele 63 % i denne gruppen har fått med seg kampanjen, og totalt 49 % av befolkningen på Nord-Jæren husker minst ett element.
Budskapet treffer godt:
-
72 % mener kampanjen formidler budskapet om å bevege seg mer og la bilen stå tydelig
-
53 % liker kampanjen godt
-
48 % sier kampanjen gir et mer positivt inntrykk av Kolumbus
-
Kampanjen beskrives som morsom, hyggelig og engasjerende, og oppfattes som både troverdig og nyttig.
30 % sier de får mer lyst til å bruke kollektivtransport etter å ha sett kampanjen.
Totalt viser målingen at kampanjen har vært synlig, likt og relevant. Den har styrket Kolumbus’ posisjon som en nær og positiv aktør i regionen og har motivert en betydelig andel av målgruppen til å vurdere mer bruk av kollektivtransport.
I SAMARBEID MED:
Vode og Flokk har stått for medierådgivning, mediakjøp, forhandlinger i regionen og optimalisering av budskapet.
Kampanjen har bestått av mange elementer, der Tangrystan og Sander Dahl har regissert treningsfilmene, Tobas Bergman og WeMake har produsert lanseringsfilmene sammen med Store-O på animasjon.BådeOg ved Eskil Paus har regissert radiospottene og Kjetil Myhre Berge har hjulpet til på motion design.





