Det store spørsmålet var ikke om YoU-messa skulle bli en nettside eller SoMe-kampanje, men hvordan man kan hjelpe elever til å velge retningen som føltes riktig for dem. Dette er tross alt det første store valget de tar i livet. Derfor snakket vi med over 200 elever, og en hel del lærere, rådgivere og foreldre gjennom innsiktsverktøyet vårt Slabberas og fant nåla i høystakken: De trenger bare å høre fra en eldre elev, én som har vært igjennom det samme valget.

 Utdanningsetaten i Oslo 
Lagde «utdanningsmesse» i TikTok

Helt åpenbare grunner gjorde at Yrkes- og utdanningsmessa (YoU) for 9. og 10. klassinger i Oslo Spektrum måtte avlyses. Men selv om den fysiske messen ikke ble noe av i 2020, trengte elevene fortsatt veiledning inn mot sitt utdanningsvalg.

Resultater:

  • 5 millioner visninger
     

  • Mer enn 250.000 likes
     

  • Mer enn 25.500 timer streamet innhold på dedikert nettside
     

  • Mer enn 640 unike filmer produsert av eldre elever, til yngre elever

  • 49% mente at kampanjen ga et bra innblikk i livet på videregående

     

  • Kampanjen fikk hele 40% av målgruppen til å vurdere nye utdanningsprogram
     

  • 48% av målgruppen mente dette var en bra måte å presentere utdanningsprogrammene

Kampanjen vant 1 gull, 1 sølv og 1 diplom i Gulltaggen 2021!

Du kan lese mer om prisene her