Casefilm #DinRetning

Herman Dahl Among Us, men i virkeligheten

Pr 01.02.21 har filmene blitt vist mer enn 3.5 millioner ganger, og innhold fra kampanjesiden (dinretning.no) blitt streamet i mer enn 15 døgn. Flere hundre spørsmål er blitt stilt og besvart av elever. Og viktigst av alt, så har målgruppen fått gode innblikk i hverdagen på videregående, blitt inspirert og trygg på sin retning.

 Utdanningsetaten i Oslo 
Bli inspirert og trygg til å velge #DinRetning

Hvert år settes det opp en utdanningsmesse for 9. og 10. klassinger i Oslo spektrum, hvor elever fra hovedstaden kommer for å bli inspirert og trygg på utdanningsvalget sitt. Men pga korona måtte denne messen avlyses.

 

Vi valgte å flytte hele messen til en mer koronavennlig destinasjon, som i tillegg er plassen målgruppen vår bruker store deler av fritiden sin. Nemlig YouTube og TikTok. Samtidig byttet vi ut eldre rådgivere med ekte elever som går på videregående. Vi brukte noen utvalgte, kjente Tiktokere og Youtubere fra ulike utdanningsprogram til å kickstarte hele kampanjen #DinRetning, ved å oppfordre yngre elever til å stille dem spørsmål som de eller andre eldre elever kan svare på. Hele kampanjen ble samlet under emneknaggen #DinRetning.

Kampanjen er i sin siste fase, så et endelig resultat har man ikke. Men foreløpig kan vi vise til en utrolig engasjement blant målgruppen. Både eldre og yngre elever har laget egne TikTok-videoer hvor de viser frem sitt utdanningsprogram. De oppfordrer til spørsmål, svarer på spørsmål og lager generelle filmer som inspirerer.