UNICEF 
Den usynlige skolesekken

1 av 5 barn i Norge opplever grov omsorgssvikt - en statistikk som er utrolig vanskelig for voksne å se, siden mange av disse barna bærer sine byrder uten å snakke om det.

Tante Randi utviklet en kampanje, der vi gikk i samarbeid med den bedriften som flest barnefamilier i Norge har et forhold til, og som er viktig for målgruppen - Beckmann (skolesekker). Med nesten 90% markedsandel, trengte vi deres merkevare, for å sette problemstillingen i et nytt lys, på en måte som barnefamilier ikke kunne unngå å se. Opptil skolestart lanserte vi en ny sekk i Beckmann sin nettside, og hos deres distributør, Norli.

 

Sekken lød navnet Den Usynlige Skolesekken, og bestod av attributter/produktfordeler som et barn som er utsatt for omsorgssvikt kunne hatt behov for. Første skoledag er den dagen der foreldre virkelig ser andre barn, der de stiller seg opp på rekke og rad. Den usynlige skolesekken ga foreldre verktøy for både å se, og vite hva som måtte gjøres - og gjorde UNICEF viktig i debatten.

 

Kampanjen engasjerte Bent Høie, som møtte på TV2 Nyhetene sammen med UNICEF, for å fremsnakke kampanjen.

Reklamefilm - Den ene barndommen (Prod: Mathias Fossum)

Omfang: Kampanjen bestod av 2 filmer (en for TV og en for digital) og en fotoserie

Tidspunkt: 04. november 2020

Verdi: 110.000 kroner

Referanse: Dat Troung